sábado, 17 de diciembre de 2011

Mapa conceptual i conclusions

A nivell de conceptes s’ha produït un augment de coneixement d’aquests. En la comparació entre els dos mapes conceptuals podem observar com a nivell general, els conceptes bàsics: ciència, tecnologia, societat i educació relacionats entre si apareixen en els dos. En el mapa d’avaluació inicial aquests estan en relació entre ells, en el mapa de conceptes de síntesi final, les interaccions es troben entorn al debat CTS i, entre els diferents conceptes trobem més relacions que mostren com aquests interactuen entre tots ells.
D’altra banda, al llarg de l’estudi del mòdul, la participació en el debat i la lectura de l’article de Domènech i Tirado, reflecteixen un clar augment de coneixement teòric en relació als diferents conceptes. En el mapa de l’avaluació inicial destaca el fet que entorn a cada concepte apareix molt poc relacionat mentre que en el mapa de síntesi final, els conceptes ja es troben amb un nivell de contingut més ampli, cosa que fa evident la conseqüència d’un aprenentatge i adquisició de major competència i coneixement dels diferents conceptes que formen part de l’assignatura.
En relació al concepte de ciència es fa evident en el mapa de síntesi que aquest no té la única funció de generar coneixement per a la posterior aplicació de la tecnologia. És un concepte molt més ampli, que d’una banda interactua de forma directa amb els altres conceptes treballats i es troba en un context social, econòmic, cultural... que cal tenir en compte. En el mapa de l’avaluació inicial, i en referència als meus coneixements inicials, queda en evidència una manca de coneixement de les possibles interaccions i aportacions que la ciència pot realitzar entorn no només a la generació de coneixement per a ser aplicats tecnològicament sinó en molts altres àmbits. Tot i saber que la ciència com a tal, no és únicament el generar coneixement, no vaig saber trobar les possibles relacions amb els altres conceptes més enllà del desenvolupament econòmic i tecnològic.
En relació al concepte de societat en el mapa inicial apareix pràcticament aïllat, li manca la relació tant de continguts com de fonaments teòrics amb un altre concepte, la tecnologia, i la relació de l’organització social d’avui en dia amb aquests dos conceptes. Aspecte molt important per a poder comprendre l’estructura i forma de vida actual, ja sigui des d’un posicionament més sociodeterminista o més tecnodeterminista. Aquest darrer concepte, el de la tecnologia, en l’avaluació inicial també estava mancat de relació directa amb l’àmbit de l’educació. Tot i saber que en els darrers anys hi ha un augment de la tecnologia en les escoles, el mapa mostra com falta contingut i coneixement tècnic per a relacionar aquests dos conceptes. En el mapa de síntesi final, amb l’aparició principalment del concepte de la tecnologia educativa podem veure com aquests dos conceptes es troben vinculats entre ells i també amb els concepte de societat.
A mode de conclusió és fa evident que al llarg del treball de lectura dels diferents materials he après nous coneixements relacionats amb la tecnologia i l’educació, aquests vinculats als conceptes de ciència i societat. Principalment el debat és l’activitat que més m’ha servit per a reflexionar, buscar arguments i contrarguments en relació a aquests. La reflexió d’aquests m’ha permès obrir la meva ment i tenir en compte aspectes importants que moltes vegades havia passat per alt.
D’altra banda, és important destacar l’aproximació a aplicacions tecnològiques a que m’ha donat peu la realització de la primera PAC. Primerament amb la realització del blog personal, ja que he pogut conèixer aquesta aplicació, i saber-la utilitzar, tant per a la creació del meu propi blog com per a comunicar-me i compartir coneixements amb els meus companys a partir d’aquest.
Finalment vull destacar l’aprenentatge de la utilització del programa cmaps per a realitzar la síntesi de conceptes treballats al llarg de la PAC amb el conseqüent aprenentatge de la part més teòrica de l’assignatura.

No hay comentarios:

Publicar un comentario