Qüestions de desenvolupament breu
1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Aquesta pregunta recorda a la pregunta fonamental que va fer l'Acadèmia de les Arts de Dijon al 1750 i que va tractar de respondre Jean-Jacques Rousseau amb el seu Discours sur les sciences et les arts. El savi francès va respondre negativament a la pregunta sobre si el progres de la ciència feia millorar moralment a l'humanitat.
Probablement el progrés científic ha portat amb ell gran prosperitat a una part de l'humanitat, però crec que ha contribuït a aprofundir la distancia entre rics i pobres si ho mirem des de una perspectiva global. Per un altre costat crec que la revolució produïda per les NT no ha estat significativa en relació al coneixement, és significativa en relació a la informació i aquesta petita diferencia fa que les estructures de poder i de dominació hagin sigut reafirmades.
2. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
No crec que hi hagi cap científic realment notable després de Thomas Kuhn i la seva obra L'estructura de les revolucions científiques que defengui la neutralitat ideològica de la ciència. Avui dia es tracta més aviat de tractar de fer explícits els pressupòsits ideològics des dels quals el científic treballa.
Tractaré d'il·lustrar aquestes opinions ja que intueixo poden ser contrariàs a les opinions del nostre consultor. La selecció dels objectes d'estudi o la selecció de preguntes a las que la ciència tracta de donar resposta esta guiada per uns interessos donats que impliquen la no neutralitat ideològica.
L'elaboració d'hipòtesis donades, en el primer moviment del mètode científic, està també guiat per forces subjectives i per tant determinades ideològicament. La selecció de factors que es consideren a priori rellevants per tractar de donar solució a un problema són també determinats subjectivament... i podria donar molts altres exemples. Malauradament el sentit comú diu que l'elaboració de coneixement científic és pur i neutre amb les pernicioses conseqüències socials i polítiques pertinents.
3. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Les TIC son revolucionaries i molt positives per l'optimització dels processos d’ensenyament-aprenentatge en general, però no estic gens d'acord amb la clàusula “qualsevol activitat”. Tots sabem que hi ha moltes coses que són molt necessàries, que cal aprendre i en les que un ordinador... fa nosa.
4. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Crec que les TIC són una revolució amb majúscules. Jo mateix estic estudiant a una universitat catalana des de Tel Aviv... Això fa nomes deu anys era impossible.
5. Defineix en una frase i digues quin és l’objecte d’estudi, en una segona frase, de la Tecnologia Educativa
L'objecte d'estudi és allò que s'estudia i la Tecnologia educativa són els mitjans que utilitzem per assolir aquest aprenentatge.
6. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
Com a exemple de transmissió de coneixement posaria quan una mare ensenya al seu fill a cordar-se les sabates i com a exemple de construcció de coneixement quan comencem a conèixer a una persona. Quan tractem d'associar les seves reaccions a hipotètics estats mentals i a partir d'aquestes hipòtesis tractem de predir el seu comportament.
7. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Crec que tot coneixement és contextual.
8. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Ho vaig fer fa temps i crec que es una possibilitat molt útil. La meva relació amb el campus ha millorat i hem sento més còmode.
Situa’t de 0 a 10
TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 8
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 3
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 10
DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 1
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 7
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 2
TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 5
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 4
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 5
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 5
10. Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?
Els defensaria davant d'un tribunal amb seguretat i desitjo que els meus esquemes es transformin ja que això implicaria aprenentatge.
Conclusions
Quines primeres impressions reps en realitzar aquesta primera activitat?
Bones sensacions. Crec que es una activitat molt interessant i que retracta clarament el nostre punt de partida. L'objectiu és que al final del proces els meus punts de vista i els meus coneixements hagin patit una forta transformació.
N'aprens més dels materials i els consultors o dels companys/es?
ResponderEliminarSalutacions;
Jessica
Crec que tant Jessica com jo ens hem posat d'acord amb la pregunta. Consideris que no es pot aprendre dels companys?.
ResponderEliminarJo aprenc molt de les companyes, estic disposada a aprendre coses noves, formes de treballar distintes si la seva influència provoca la motivació a la meva classe. O sigui, que mai estaries disposat a aprendre d'un altre?